15 Temmuz 2015 Çarşamba

jose saramago - defterler eleştirisi

Jose Saramago, Portekizli klas yazar.

Kitabı büyük istek, arzuyla edindim. Gazetelerin kitap eklerinde, internette, twitterda, bloglarda bir çok tanıtımına rastladım. Haliyle beklentimde çoktu. Beklentim bu kadar fazlayken, kitabı edinmem ve okumaya geçmem altı ayımı aldı. Kendi kendime çok ayıp ettiğimi düşündüm.

Satın almıştım, ve her şey bitmiş miydi?

Jose Saramago, defterler, yazarın blogta yazdığı yazıların kitaplaşmış halidir. Blogunda kendisinin iyi bir bloger olamadığı eleştirilerine esprili cevapla karşılık vermekte, yapıcı ve saygı çerçevesinde olan eleştirileri dikkate aldığını söylemektedir.

Jose Saramago, birçok konuya değinmiş. Siyasileri, sistemi eleştirmekten geri durmamıştır. Üslubundaki güzellik takdir edilmelidir. Büyük bir ustalıkla tenkit etmektedir.

Jose Saramago, blogun sonlarına doğru, notların kitaplaşacağından bahsetmiş. Umberto Eco' nun takdir yazısıyla mutluluk duymuştur.

Kendi cümlesiyle Jose Saramago, defterler için" en heyecanladığım kitap " demiştir.

Kitap Kırmızıkedi yayın evinden çıkmıştır. Bu sıralar Kırmızıkedi, Jose Saramago' nun tüm kitap yayın haklarını almıştır. Hayırlı olsun diyelim.

Şunu da eklem isterim ki çevirinin çevirisi kitaplardan pek hoşlanmam. Örneğin bu kitabın orjinal dilli Portekizce, kitap İspanyolcaya çevriliyor. Daha sonra çevirmen İspanyolcadan Türkçeye çeviriyor.

Oysa ki Portekizceyle harmanlanmış, onunla yaşamış, diğer portekizli yazar çizerle haşır neşir olmuş, o coğrafyayla ilgili, çevirmenlerin direk çevirisini de sabırsızlıkla bekliyorum.

Edebiyatımıza katkısını bir de o zaman değerlendiririz.

En azından çok satan yazarlarda yapılabilir. Tüm yayın hakları da alınmışsa :)

Alıntılar:

yalnızca kitap sayfalarını geri dönüşü vardır, yaşamın kilerinin değil.

demokrasi bedeli her gün ödediğimiz yanılsamadır.

solun, içinde yaşadığı dünyadan zerre haberi yok.

çoğu anne babanın düşmanları evde, kendi çocukları.

kafirde ilahi iradeden doğmuş bir yaratıktır.

ben siyasal iktisatçılara, ahlak bilimcilere soruyorum. bir zengin yaratmak için kaç kişiyi sefalete, orantısız çalışmaya, ahlaksızlığa, aşağılanmaya,cehalete, üstesinden gelinemez talihsizliğe ve mutlak yoksulluğa mahkum etmeniz gerektiğini hesapladınız mı?

iyilik ve adalet olmayınca geriye kalan merhamettir.

akrabalar mükemmel değiller ama iyi insanlar kesin.

eğer bir insanı canlı bombaya dönüştürecek nedenleri anlamıyorsa, İsrail'in hala öğrenecek çok şeyi var.

bize gelince gösteri yapmaya devam edeceğiz.

bir gün dünya daha iyi olabilecekse bu bizim tarafımızdan ve bizimle olacak.

bırakın böyle kalayım, beni ben yapan hafızamla. Hiçbir şeyi unutmak istemiyorum.

ilk ölüm uzun zaman önce onurun ölümüydü.

yolculuğun sonu yalnızca bir başkasının başlangıcıdır.

öldüler ve geçip gittiler.


Jose Saramago

Defterler

Çeviri: Nesrin Akyüz

Kırmızı Kedi Yayınevi

337 sayfa










Hiç yorum yok:

Yorum Gönder