20 Aralık 2016 Salı

Andre Gide - Chopin üzerine notlar

Andre Gide, Fransız yazar. Chopin üzerine notlar. Yorgun bir salı günü Kadıköy rıhtımdaki kütüphanede okuduğum kitap. Can yayınlardan çıkan, önsözünü de İdil Biret' in yazdığı kitap. Chopin dediğimizde aklımıza İdil Biret gelmezse gerçekten ayıp olur. Chopin icralarından ötürü Polonya kültürüne yaptığı hizmetlerden dolayı Polonya devlet nişanı sahibi.

Andre Gide' nin Chopim üzerine yazdığı beyin fırtınası niteliğinde bir kitap. İzlenimlerini düşüncelerini paylaşmış. Bilimsel yanı o kadar. Fazla müzikal bilgi beklenmemeli. Yine de dilinde ve anlatımındaki ustalık tartışılmaz.

Kitabın sonunda da yüzeysel bir müzik sözlüğü mevcut. Ben dediğim gibi kütüphanede okuduğum için kitap ile birlikte verilen İdil Biret Chopin seçkisi cdsini dinleme fırsatım olmadı.

Müzik sohbetinden hoşlanan arkadaşların ilgisini çekeceğini düşünüyorum.

Alıntılar

Chopin her türlü gösterişten uzaklaşan ilk bestecidir.

Liszt yorumcu vasıtasıyla kendine ulaştırır, Chopin ise yorumcuyla uzaklaşır gider.

Virtüozun o çekilmez özgüveni olmaksızın çalmasını isterim.

Chopin önerir, varsayar, sezdirir, sevdirir, kandırır, hiçbir zaman kesinleşmez.

Müzik madde dünyasının dışındadır, bize de ondan uzaklaşma olanağı sağlar.

Biraz zorluk çekiyorum demek oluyor ki çok yararlanıyorum.

Besteci gururlu olabilir. Ne var ki aralarında en büyükleri alçak gönüllü olanlarıdır. Virtuoz ise kendini beğenmişin biridir.

Almanya müziğin beşiğidir.

Kültürün en büyük aracı resimdir, müzik değil.

Chopin Üzerine Notlar

Andre Gide

Çeviri: Ömer Bozkurt

Can Yayınları

80 sayfa.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder