29 Ocak 2016 Cuma

Jacques Ranciere - Cahil Hoca eleştrisi

Cahil Hoca öncelikle çok güzel bir kapağa sahip, estetik. İnternette gezerken rastlamıştım. Metis yayınlarından çıkan ağır bir düşünce kitabı. Öyle inceliğine filan bakmayın. Topu topu 137 sayfa olmasına rağmen dopdolu bir kitap.

Yalnızca tek dezavantajı çeviri biraz sorunlu olmuş. Kitap akmıyor. Beyin düşük cümleleri düzelteyim anlayalım derken bir sayfayı okumak beş dakikayı buluyor. Sayfanın sonuna gelindiğinde başı unutuluyor.

Bir de kişisel gelişim kitabı gibi bir şey düşünmeyi, böyle armut piş ağzıma düş şeklinde bilgiler yok.
Okuyucu kendini geliştirip, düşünüp, anlayıp, uygulamalı.

İşin açıkçası kitap bana çok şey kattı. Herkesin okuması gerektiğini düşünüyorum. Hatta belirli aralıklarla tekrar tekrar okunup, hayatının, yaşamının muhasebesi yapılmalı.

Alıntılar

Özgürleştirmeksizin eğiten aptallaştırır.

başarmak için tek gereken istemektir.

post hoc, ergo propter hoc : böyle olunca böyledir.

istedik mi kendi arzumuzun gerilimiyle veya durum icabı, açıklayan bir hoca olmaksızın bir hoca olmaksızın kendi başımıza öğrenebilirdi.

bir zekanın başka bir zekayla tabi kılındığı yerde aptallaşma vardır.

size öğretecek hiçbir şeyim olmadığını öğretmek zorundayım.

bir şey öğren ve geriye kalan her şeyi şu ilke uyarınca onunla ilişkilendir. " bütün insanların zekaları eşittir."

Hoca ve öğrenci, tavşan kaç, tazı tut oynar.

unutmak problem değildir.

ilim sahibi olduğumuzu hakikati bildiğimizi veya bir dahiye dönüştüğümüzü söyleyecek değilizdir. Ama zihinsel düzlemde bir insanın yapabileceği her şeyi yapabileceğimizi biliriz.

zekayı çalıştırmaya yetecek ama tembelleştirmeyecek kadar gizlice.

cahil hocanın öğrencisinden istemesi gereken şey, dersine dikkatli bir şekilde çalışmasını kanıtlamasıdır.

başkasını özgürleştirmesi için öncelikle insanın kendisini özgürleştirmesi gerekir.

ne olduğuna dair bilinçse onu kendisinden başka bir şey yapmaya sevk eder.

halkı aptallaştıran öğrenimsizlik değil, zekasının aşağı olduğuna duyduğu inançtır.

doğaçlama yapmayı öğrenmek her şeyden önce kendini yenmektir.

hakikat bilmeyen araştırır ve bu yolda çok şey çıkar karşısına.

tek hata şudur, kanılarımızı hakikat sanmak.

dikkat zeka için çok önemli.

irade seçme merci olmaktan önce, hareket etme, kendini harekete geçirme eyleminde olma kudretidir.

zihnin ilk günahı, acele değil, dalgınlık ve dikkatsizliktir.

bıkıp usanmadan çalışmak.

bir birey ne isterse yapabilir, diye ilan eder evrensel eğitim.

yeniden yapmak ( rastlantıları artırmak ) ve kötü koşulları başarı fırsatlarına dönüştürmek.

zekamızın marifeti bilmekten ziyade yapmaktır.

Amaç büyük ressamlar değil, bende ressamım diyen özgür bireyler yetiştirmek.

tembellik bedenin uyuşukluğu değil, kendi kudretini küçük gören bir zihnin giriştiği edinimdir.

kendimizi adadığımız üzücü durum bizi zincirlemekten başka ne yapabilir.

bireyler gerçek varlıklardır, toplumlar kurmaca.

eşitsiz bir toplumda eşit insanlar olunduğunu öğretmek gerekiyor.

bir arayın hakikati hele bulamayacaksınız, kapısını çalın size açmayacaktır, ama bu arayış öğrenmenize yardımcı olandır, o çeşmeden vazgeçebilirsiniz, ama içmeye çalışmaktan hiç vazgeçmeyin.

Jacques Ranciere

Çeviri: Savaş Kılıç

Cahil Hoca

Zihinsel Özgürleşme Üzerine Beş Ders

Metis yayıncılık

137 sayfa





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder